Manifestari si evenimente culturale

Targul International de Carte LIBREX  
prezentare si istoric librexul in imagini editia 2009
contract de participare organizatori colaboratori
parteneri media program de vizitare schita expozitionala
evenimente premii librex comisia de jurizare
centralizator expozanti sponsori contact
dosar de presa

TARGUL INTERNATIONAL DE CARTE LIBREX
Primavara Cartilor la Iasi
1993 - 2009
Istoric. Dinamica.
Rolul evenimentul in context cultural national. Perspective
Justificarea si oportunitatea programului cultural

In fiecare primavara, la Iasi, Sedcom Libris, Organizatia Patronala AGORA a Societatilor pentru Difuzarea Tipariturilor si a altor Bunuri Culturale, impreuna cu Primaria Municipiului Iasi, in calitate de organizatori, in colaborare cu Prefectura Judetului Iasi, Consiliul Judetean Iasi, Muzeul Literaturii Romane, Uniunea Scriitorilor din Romania, filiala Iasi, readuc in atentia publicului Targul International de Carte Librex, considerat de specialisti, mass-media si public, un eveniment cultural de importanta nationala. Targul International de Carte Librex isi propune sa faciliteze cunoasterea diverselor programe editoriale si a tehnologiilor moderne de editare, tiparire si comunicare, sa promoveze si sa stimuleze adevarata valoare culturala, prin acordarea premiilor Librex, sa incurajeze relatiile dintre edituri, autori si publicul cititor, sa organizeze un program cultural complex: lansari de carte, intalniri cu scriitorii, dezbateri pe diverse teme etc.
La fiecare editie a Targului, participa edituri din intreaga tara, difuzori de carte, producatori si distribuitori de articole de papetarie, birotica, jucarii pentru copii si muzica, tipografii, institutii de invatamant de stat si particular, firme multimedia, institutii mass-media, publicatii culturale etc. De la 15 edituri participante in anul 1993, la prima editie, la peste 120 edituri in anul 2008, Targul International de Carte Librex a cunoscut o evolutie rapida, conturandu-se, totodata, si o extindere tematica a profilului sau expozitional.
Ca orice targ de carte important, si Librex-ul si-a definit, prin grija organizatorilor, profilul distinct, centrat pe o dimensiune culturala. Dimensiune atestata de locul ales pentru desfasurare, de premiile care la incheierea fiecarei editii recompenseaza cele mai reusite proiecte editoriale ale participantilor si de alte manifestari cu caracter cultural desfasurate sub aceeasi egida (Colocviile Nationale de literatura, lansari de carte, dezbateri privind relatia autor-editor-difuzor, spectacole de teatru etc.). Librex-ul, prin grija organizatorilor si a colaboratorilor de a asigura participarea in cadrul acestei manifestari a celor mai valoroase edituri pe care le avem la acest moment in Romania, prin prezenta unui numar mare de scriitori, editori, ziaristi si cititori in zilele manifestarii, a devenit un fenomen cultural recunoscut, ca o consecinta a traditiei pe care a impus-o in timp, dar si prin calitatea tuturor celor care participa la aceasta bucurie a Primaverii Cartilor la Iasi, iar daca orasul nostru este centrul acestui eveniment, se pare ca nu este deloc intamplator. Dezvoltarea continua a LIBREX-ului a condus la o lipsa acuta de spatiu de expunere pentru firmele participante si, astfel, incepand cu anul 2004 a fost necesara mutarea acestuia din Sala Pasilor Pierduti a Universitatii "Al. I. Cuza" Iasi, in cadrul generos al Palatului Culturii, monument iesean de referinta. Astfel, la ultimele editii, numarul expozantilor a fost de peste 100, iar suprafata neta amenajata ocupata de intregul Targ a fost intre 900-1000 mp. Ne bucura faptul ca pe langa editurile fidele acestui Targ, care ne onoreaza cu prezenta lor in fiecare an, la fiecare editie, inregistram si prezenta a numerosi participanti noi care "se indragostesc" de frumusetea acestui oras si de acest Targ de Carte, pentru a reveni mai apoi, cu aceeasi placere, in fiecare an.
Cresterea Targului a fost si una calitativa, datorita numeroaselor actiuni culturale desfasurate pe acest fundal - lansari de carte, dezbateri pe diverse teme, colocvii de literatura - dar si a invitatilor de onoare, nume sonore in peisajul editorialistic romanesc si nu numai: Claude Karnoouh (Franta), Nicolae Manolescu, Lawrence Norfolk (Marea Britanie), H.R. Patapievici, Laurentiu Ulici, Dorin Tudoran (SUA), Alexandru Zub, Ana Blandiana si Romulus Rusan, Nicolae Dabija (Rep. Moldova) etc. In ceea ce priveste audienta, asa cum au remarcat si firmele participante, publicul ce viziteaza an de an Targul de Carte, este "cultivat, cunoscator si iubitor de carte". Evaluarile specialistilor care au apreciat LIBREX-ul ca fiind al doilea targ de carte, ca importanta si marime, din Romania, ne conduc la dorinta de a ne autodepasi an de an, editie dupa editie, de a contribui cu idei si a initia noi proiecte pentru a da amploare acestei actiuni, careia ii dorim sa capete, tot mai nuantat, o anvergura internationala. Importanta si eficienta desfasurarii acestuia este una unanim recunoscuta, pe fundalul Targului International de Carte Librex, desfasurandu-se, in fiecare an, un program cultural-artistic amplu, realizat in colaborare cu institutiile culturale locale: Muzeul Literaturii Romane Iasi, Uniunea Scriitorilor din Romania - filiala Iasi, Teatrul National "Vasile Alecsandri" Iasi, Teatrul pentru copii si tineret "Luceafarul", Complexul Muzeal "Moldova" etc. a) obiectivele: promovarea culturii scrise, relansarea pietii romanesti a cartii, prin crearea unui eveniment de mare anvergura, cu mare impact asupra publicului, promovarea ofertelor editoriale a peste 100 de expozanti, racordarea ofertei editoriale romanesti la circuitul international, facilitarea accesului publicului cititor la ofertele editoriale romanesti si a intalnirilor dintre cititori si scriitori, dintre editori si librari, atragerea unui public cu un profil socio-profesional mixt, interesat de diversitatea ofertelor editoriale prezentate in cadrul Targului, incurajarea formarii profesionale si continue a publicului, prin promovarea unor arii tematice diverse cuprinse in ofertele editoriale ale expozantilor, incurajarea initiativelor culturale diverse (lansari de carte, intalniri de specialitate, dezbateri pe diverse teme de interes general etc.), formarea si educarea simtului critic, facilitarea contactelor culturale si a contractelor de editare.
b) grupul-tinta este format din publicului cititor, iubitor de cultura, scriitori, artisti, specialisti din diverse domenii, interesati de anumite segmente ale ofertei de carte, editori si librari.
c) activitatile programului: lansari de carte sau alte produse culturale, conferinte, organizarea de intalniri, dezbateri de specialitate intre editori si difuzori de carte, intre institutii de specialitate (ORDA, COPYRO, Uniunea Scriitorilor din Romania, cu implicarea filialei iesene) si editori, mese rotunde, seminarii organizate pe probleme de actualitate de catre Federatia Editorilor si Difuzorilor de Carte din Romania, Organizatia Patronala AGORA a Difuzorilor de Carte si a altor Bunuri Culturale din Romania, recitaluri, sesiuni de autografe, acordarea premiilor Targului International de Carte Librex, omagierea si premierea cu distinctia Opera Magna a unor personalitati marcante ale vietii culturale romanesti, concursuri cu premii in carti.
d) rezultatele scontate: atragerea unui public larg, a unui numar mare de expozanti si a numerosi autori si specialisti, stimularea lecturii, facilitarea accesului la cultura scrisa, promovarea unei oferte editoriale bogate si divers structurate.

Descrierea detaliata a activitatilor
Targul International de Carte Librex se doreste un loc de intalnire a unui numar mare de vizitatori, autori, critici literari, editori si difuzori, intr-un context cultural-informativ stimulant. Considerat de specialisti si de public al doilea mare eveniment cultural de aceasta natura din tara, ajuns la un numar de editii care-i confera traditie, impunere si recunoastere, Librex-ul se constituie intr-un eveniment cheie in promovarea cartii si a lecturii, dar si in intensificarea relatiei editori-difuzori-autori-critici-public cititor, impunandu-se ca un mecanism viu de transmitere a cunoasterii si informatiilor. Oricat de dezamagitoare pot parea statisticile privind indicii de lectura, de achizitie de carte, de frecventare a bibliotecilor, oricat de spectaculoase vor fi cifrele privind devastatoarea forta de penetrare a comunicarii electronice, bunul simt comun ne dovedeste ca lectura si cartea supravietuiesc acerbei concurente media. In acest context, Targul International de Carte Librex se impune ca un eveniment de importanta nationala si nu numai, sensibilizand publicul la ideea de carte si stimulandu-i pasiunea pentru lectura. Librex-ul ofera publicului adult - specialistilor si celor pasionati de carte -, in fiecare primavara, cinci zile pline de evenimente culturale, intalniri cu autorii, oferte editoriale bogate, iar celor mici, posibilitatea descoperirii universului minunat al lecturii. Targul International de Carte ofera totodata bibliotecilor, scolilor, liceelor si universitatilor posibilitatea documentarii, achizitionarii sau comandarii lucrarilor cautate. Prin dimensiunea pe care o dezvolta, Targul International de Carte Librex se dovedeste a fi un spatiu privilegiat care faciliteaza cunoasterea, schimburile culturale si preocuparile comune ale tuturor actorilor implicati in lumea cartii. Accesul liber in expozitie si preturile promotionale practicate la standuri reprezinta doua argumente majore care atrag vizitatorii doritori de carte. De o mare audienta se doresc a fi evenimentele speciale ce se vor derula in aceasta perioada, la standurile expozantilor sau in spatii special amenajate: organizarea Colocviilor Nationale de Literatura, lansari, mese rotunde, dezbateri de specialitate (cartea romaneasca in contextul panoramei editoriale europene, probleme specifice existente in industria cartii romanesti si in procesul de difuzare si promovare a acesteia, probleme de copyright si proprietate intelectuala, proiecte de editare etc.), conferinte pe teme lingvistice si literare, recitaluri de muzica, actiuni omagiale, simpozioane, actiuni culturale desfasurate de centrele culturale locale (Centrul Cultural Francez - actiuni pe tema francofoniei, British Council - proiectul Industrii creative iesene, Centrul Cultural German - prezentare de expozitie de pictura si fotografie) etc. Publicul vizitator va avea ocazia sa participe la intalniri cu importante personalitati din viata culturala, la prezentarea programelor educationale a unor institutii de invatamant superior de stat sau privat sau la diverse concursuri cu premii atractive constand in pachete de carti. In realizarea programului cultural-artistic desfasurat pe fundalul Targului International de Carte Librex (lansari carti, prezentari de programe sau actiuni editoriale, prezentari de autor, dezbateri de specialitate etc.) sunt implicate institutii culturale diverse: institutii culturale locale: Muzeul Literaturii Romane Iasi - organizarea Colocviilor Nationale de Literatura, Uniunea Scriitorilor din Romania - filiala Iasi, Teatrul National "Vasile Alecsandri" Iasi, Teatrul pentru Copii si Tineret "Luceafarul", Complexul Muzeal "Moldova" Iasi, Centrul Cultural Francez iesean, British Council, Centrul Cultural German, Casa de Cultura a Studentilor din Iasi, Filarmonica ieseana, editori, difuzori, autori, traducatori, redactori, mass-media si alti actori ai vietii culturale locale si nationale. In fiecare an, a intrat in traditie sa fie acordate premiile Targului International de Carte, ale caror titulatura si motivatie au fost imbogatite cu fiecare editie: Marele Premiu LIBREX, pentru cel mai valoros program editorial, Premiul OVIDIU, pentru editarea culturii clasice, Premiul SOCEC, pentru promovarea culturii romane contemporane, Premiul SARAGA, pentru cea mai importanta editie critica, Premiul BEST SELLER, pentru cartea de cultura cu cel mai mare succes de librarie, Premiul OTILIA CAZIMIR, pentru editarea de literatura pentru copii si tineret, Premiul DOSOFTEI, pentru bibliofilie, Premiul VASILE POGOR, pentru importul de carte, publicatii culturale si stiintifice, Premiul IOAN PETRU CULIANU, pentru cea mai importanta editura care promoveaza istoria culturii si civilizatiei, Premiul MIHAIL KOGALNICEANU, pentru editarea cartii stiintifice si de specialitate, Premiul THEOFIL SIMENSKY, pentru editarea literaturii universale, Premiul LAURENTIU ULICI, pentru antologie literara, Premiul THEODOR PALLADY, pentru cartea de arta, Premiul MULTIMEDIA. Se acorda si diplome speciale pentru difuzori de carte Prin reducerile substantiale oferite de edituri, Targul International de Carte prezinta si efecte economice vizibile pentru publicul larg: achizitionarea de carte la un pret care comporta reduceri de pana la 30-40%. Metodologie si evaluare

Cunoscand o dezvoltare logistica si tematica, de la editie la editie, Targul International de Carte Librex reuneste peste 100 de firme participante (edituri, importatori si distribuitori de carte si/sau birotica si papetarie, centre culturale, institutii de invatamant superior, muzee, reprezentanti ai mass-media, anticariate, galerii de arta etc.). Diversitatea registrului tematic atrage dupa sine un larg public cititor, de toate varstele si categoriile socio-profesionale. Programul cultural-artistic este conceput pe selectia si promovarea valorilor, fiind invitate sa lanseze carti si colectii editoriale editurile care au reusit deja sa se impuna pe piata cartii prin continutul valoros si tinuta grafica deosebita, sa-si contureze un program si un stil, demonstrand inca o data ca procesul de editare romaneasca se afla intr-o continua miscare ascendenta. Prin toti actorii culturali implicati in desfasurarea programului cultural al acestui eveniment, Targul International de Carte Librex isi propune sa evidentieze linia valorica a ofertei editoriale romanesti, sa apropie publicul de carti, reviste, editori, scriitori, sa faciliteze contacte culturale si contracte de editare, sa creeze un cadru stimulator emulatiei spirituale.
Rezultatele scontate si impactul programului cultural Dintre rezultatele imediate pe care le apreciem ca realizabile, putem aminti: atragerea unui public larg, a unui numar mare de expozanti si a numerosi autori si specialisti, stimularea placerii pentru lectura, facilitarea accesului la cultura scrisa si la achizitionarea de carti bune la preturi promotionale, promovarea unei oferte editoriale bogate si divers structurate care sa raspunda unor solicitari multiple, relationalizarea sau fortifierea relatiilor dintre editori-difuzori-autori, crearea unui climat propice dezvoltarii unor relatii culturale mai intense, a unor parteneriate intre diverse institutii, facilitarea implicarii mult mai active si mai directe a publicului in programele culturale initiate de edituri, organizarea unor dezbateri cu teme de actualitate, promovarea unor carti, autori sau colectii prin lansari si prezentari critice de specialitate, realizarea unui climat propice incheierii unor contracte de editare, traducere sau difuzare.
Ca rezultate pe termen mediu si lung, se pot evidentia urmatoarele: stimularea continua a lecturii prin divertisment si constientizarea necesitatii formarii continue, educarea permanenta a simtului critic al publicului, in vederea selectarii cartilor de cea mai buna calitate, intensificarea relatiilor actorilor implicati in industria creativ-comerciala a cartii: autori-editori-difuzori.
Promovarea si continuitatea programului cultural
In vederea promovarii si asigurarii vizibilitatii evenimentului cultural reprezentat de Targul International de Carte Librex, se transmit materiale informative cu cel putin trei luni inainte, catre edituri, retele de difuzare de carte, autori, personalitati marcante ale vietii culturale, mass-media, institutii interesate de promovarea culturii scrise etc. Un alt element menit sa scoata in evidenta si sa promoveze Targul International de Carte Librex este parteneriatul cu mass-media locala si nationala. Partenerii nostri media acorda atat intr-o perioada preliminara evenimentului, cat si parcursul desfasurarii acestuia, o atentie deosebita evenimentelor create in jurul cartilor si scriitorilor. O alta serie de evenimente consta in transmiterea de comunicari de presa de actualitate, menita sa informeze publicul si sa raspunda intrebarilor legate de programul cultural al evenimentului, promovarea actiunilor culturale prin distribuirea de materiale promotionale informative si prin prezenta unor semnale outdoor (bannere, indicatoare etc.).
REGULAMENT DE ACORDARE A PREMIILOR
TARGULUI INTERNATIONAL DE CARTE LIBREX
1. Comisia de Jurizare si Premiere a Targului International de Carte Librex, constituita din personalitati culturale iesene si reprezentanti ai difuzorilor de carte din Romania, acorda anual premii editurilor participante la acest eveniment cultural national, in semn de deosebita recunoastere a celor mai valoroase programe editoriale si a celor mai bine vindute carti de cultura din anul precedent, avand drept scop sustinerea si promovarea actiunii de editare si difuzare a cartii din Romania.
2. Premiile Targului International de Carte Librex se acorda dupa o atenta analiza a programelor editoriale ale participantilor, potrivit voturilor exprimate de membrii Comisiei de Jurizare si Premiere, care evalueaza si departajeaza editurile nominalizate.
3. Criteriul de acordare a premiilor Targului International de Carte Librex este cel valoric, conform titulaturii si motivatiei premiilor Librex de mai jos.
4. Voturile membrilor Comisiei de Jurizare si Premiere sunt secrete si se exercita in cadrul reuniunii care are loc anual, in dimineata prezilei de acordare a Premiilor Librex.
5. Pentru a se asigura deplina obiectivitate, membrii Comisiei de Jurizare nu pot fi reprezentanti ai unor edituri si/sau nu trebuie sa aiba interese directe in acest sens.
6. Votul se exercita distinct, pentru fiecare premiu in parte, iar cistigatoare este, de fiecare data, candidatura care intruneste cel mai mare numar de voturi, dar nu mai putin jumatate plus unu din totalul voturilor exprimate.
7. Cand nu se obtine minimul voturilor "pentru", votarea se reia doar asupra celor candidaturi mai bine plasate dupa turul anterior.
8. In cazuri deosebite, pentru merite deosebite si sensibil egale, se pot acorda si premii ex-aequo, cuantumul banesc dublindu-se, potrivit hotaririi Comisiei de Jurizare, dar si in functie de resursele financiare existente.
9. Premiile constau in diplome si bani, cuantumul sumelor fiind alocat anual, in functie de resursele financiare existente.
10. Premiile sunt mediatizate pe plan local si national, reprezentind o recunoastere cultural-valorica importanta.

[inapoi]